news        mail   location

 
 

Canonul bisericesc 69 din Pravila Sfinţilor Apostoli: „Orice episcop, sau preot, sau diacon, sau citeţ, sau cântăreţ, nu posteşte Sfânta Patruzecime cea Mare şi toate Miercurile şi Vinerile a tot anul, afară de neputinţă, să se caterisească, iar mireanul să se afurisească”, ar avea puterea de a băga în sperieţi pe cei care privesc lucrurile global. Dacă în asprul canon nu ar exista şi o supapă, precum este „afară de neputinţă”, ar trebui ca o parte din slujitorii Bisericii să fie daţi afară din cler şi creştinii să fie afurisiţi cu toptanul.

 

Dacă suntem „afară de neputinţă”, atunci putem să ne supunem canonului în literă, că suntem sănătoşi şi apţi să respectăm cu sfinţenie unele prescripţiuni de disciplină, în privinţa modului de a folosi regimul alimentar în posturile de peste an.

Dacă însă, trupul nostru, are probleme în privinţa sănătăţii, suferind de anumite hibe, neputinţe fireşti, adică boli, mai grave sau mai puţin grave, atunci prevederile canonului, despre care vorbim nu mai sunt de speriat. Nu mai adăugăm la neputinţele noastre pe care le avem şi îngrijorarea, că Dumnezeu ne va pedepsi dacă nu ţinem postul prescris de canonul Sfinților Apostoli.

Mai mult decât atât, citim în calendarul creştin ortodox, că în anumite zile, călugării au dezlegare să guste brânză şi ouă, pe când mirenii creştini au dezlegare la carne. De aici tragem concluzia că postul este mai aspru pentru cler şi monahi decât pentru mireni.

În decursul vremii, modul de percepţie, cum trebuie să se postească, a fost diferit, atât din partea clerului mirean cât şi a clerului monahal din cele două Biserici, Ortodoxă şi Catolică. Chiar şi creştinii celor două Biserici au privit diferit acest lucru.

Se ştie că în Catolicism, în posturi se dă dezlegare la lapte şi derivatele laptelui (brânză, unt, smântână, iaurt) precum şi la ouă. În Ortodoxie, dacă te atingi şi bei o cană de lapte, chiar din greşeală, este o mare supărare şi canonul duhovnicului e cam aspru. Şi pentru că veni vorba despre lapte, este bine s-o lămurim dacă este de „dulce” sau de „post”. Cred că ştie orice om că laptele se fabrică într-un „laborator” superb din burta vacilor, oilor, iepelor, etc. Mare-i lucrarea lui Dumnezeu! Noi ne-am alăptat de la sânul mamei cu miraculosul lapte, care ne-a crescut în chip tainic şi minunat.

Să zicem, că laptele de la mamele noastre ar fi şi de „dulce”, pentru că au mâncat, nu doar vegetale, ci au mai servit şi un meniu mai împestriţat, cu perişoare din carne, grătare, fripturi şi alte găteli culinare, cu diferite feluri de carne animală. Dar când vorbim de laptele de la animalele care mănâncă iarbă, sfeclă, tărâţe,  lucernă, fân şi alţi coceni, n-am putea susţine, oricâtă evlavie am avea, că este de dulce şi că nu se poate servi în orice zi a anului.

Sigur, că cine doreşte să nu servească lapte şi derivatele sale, în orice zi, deci şi în cele de post, nu-l sileşte nimeni, dar a considera că este păcat să-l foloseşti în perioada postului, fiind neputincios, bolnav, bătrân şi copil, este cu totul absurd. Iar să opreşti de la Sfânta Împărtăşanie pe cel care a mâncat lapte în post, cred că este lipsă de înţelegere şi o încălcare a dreptului omului de a se hrăni după putere şi sănătatea pe care o are, după cum citim în Învăţătura de Credinţă.

Dacă ne gândim bine, să ne punem o întrebare: de ce se foloseşte peştele, de Buna Vestire şi chiar în Duminica Floriilor, când începe Săptămâna Pătimirilor lui Iisus? Cred că peştele este de „dulce”. Are şi sânge, laptele neavând. N-am ştire, de când mă ştiu, să ni se fi îngăduit să mâncăm lapte, brânză, unt, iaurt, de Buna Vestire şi în Duminica Floriilor! Cred că laptele nici nu intră în rândul alimentelor interzise în perioada posturilor. Cred că s-a făcut o confuzie „literar artistică”. Spunând lapte „dulce” sau lapte „acru”, s-a acreditat ideea, că în post n-ar trebui să se mănânce pentru că-i „dulce” şi nu că ar fi lapte.

M-a amuzat copios canonul pe care l-a primit mama de la preotul satului când s-a spovedit, că a băut o cană de lapte în post, zicându-i: Ce mănâncă vaca, fetiţo? Iarbă, i-a răspuns mama! Păi, vezi, laptele este de post! Mănâncă şi te fă mare! Asta-i logica!

Cred că lucrul cel mai potrivit este să nu uităm a refuza o „mâncare” foarte periculoasă, care ne poate provoca numai greutăţi şi chiar moartea noastră trupească şi sufletească, adică, să nu ne „mâncăm” unii pe alţii. Ne putem îneca!

Încolo, putem să ne amăgim bietul stomac, cu ce se poate găsi prin cămara noastră şi aşa săracă, prin care cam bate vântul.

Calinic Argeșeanul

În ziua de 21 octombrie 2024, s-a desfășurat o nouă etapă a proiectului Campionii Bucuriei, din cadrul Protoieriei Topoloveni, în care parohiile din cercul nr. IV pastoral: Glâmbocelu, Chițești, Mărcești, Valea Zimbrului, Bogați, Suseni și Glâmbocel Deal, au dăruit alimente familiilor cu venituri modeste.
Dacă în urmă cu o săptămână, Arhiepiscopia Argeșului și Muscelului a desfășurat o amplă acțiune socială pentru ajutorarea celor afectați de inundațiile din județul Galați, astăzi a venit rândul credincioșilor din parohia Baloteasca aflată în comuna Leordeni, protopopiatul Topoloveni.
Sfântul Ioan Gură de Aur socotește că milostenia este o bună însoțitoare a pocăinței, făcând ca aceasta din urmă să lucreze repede și deplin. Milostenia are ca roadă rugăciunea și sporește iubirea. Numai prin milostenie și milă ajungem să ne asemănăm cu Dumnezeu.
„Săptămâna verde” este calea spre întărirea relaţiei profesor-elev, în absenţa clopoţelului și a lecţiei. Atmosfera din „săptămâna verde” este una specială, este trăită atât de elevi, cât şi de profesori cu sentimentul câştigării unor experienţe noi.
Milostenia reprezintă gestul creștin de a face bine, din dragoste și compasiune pentru cel aflat în nevoie. Iubirea de semeni este binevoitoare, înțelegătoare, fiind cel mai natural sentiment. Cum aceasta este atât de importantă, să ne dăm silința să o întărim în suflet și să o sporim în viața noastră!
Este bine de știut, din capul locului, că Rezonanța se întemeiază pe empatie, iar aceasta se întemeiază pe rezonanță.
Acesta da titlu de „tabletă”, ar zice un mucalit sau cineva supărat, pe Calinic Argeșeanul! Ca să crezi, oricum, de-a valma, cum se mai obișnuiește, înseamnă că avem o problemă cu sinele relației, cum ar zice Verena Karst, adică acel sine al relației care se naște între două făpturi (oameni) ce s-au lăsat unul în mâinile celuilalt, iar acest sine al relației se formează prin trăirea relației Eu-Tu, prin întâlnire, deci, se naște în spațiul de rezonanță dintre Eu și Tu, dar și în urma sarcinilor zilnice, prin ceea ce cei doi modelează și construiesc împreună.
Mai pe scurt, Rezonanța înseamnă a ră-suna, știindu-se că sunetele sunt vibrații, de aceea a ră-suna înseamnă că vibrațiile își transmit între ele comunicarea ce duce la starea de oscilație.
Se spune că noi, oamenii, percepem lumea cu toate simțurile noastre, fiind zidirile Domnului Dumnezeu, care gândim și reflectăm ca să-i percepem și să-i înțelegem pe semenii noștri, lumea frumoasă care ne înconjoară, pe noi înșine și lumea în care ne vedem și ne regăsim, ca parte a ei.
Fără să ne bocim prea mult, deși ar trebui pentru că lumea interioară, dumbrava sufletului nostru este de cele mai multe ori pustiită, ori neglijată cu bună știință sau din necunoaștere și gravă neglijență, noi, laolaltă, ne străduim cu îndârjire ca să avem, cu orice preț, succes și iarăși succes!

Informații de contact

phone Tel. / Fax: 0348401956;
arhiepiscopiaargesului @gmail.com

Prezentare

Arhiepiscopia Argeșului și Muscelului este o eparhie din cadrul Mitropoliei Munteniei și Dobrogei a Bisericii Ortodoxe Române. Are sediul la  Curtea de Argeș și este condusă de Părintele Arhiepiscop Calinic Argeșeanul.

Social media

Sfanta Mucenita Filoteea, sinaxar