news        mail   location

 
 

Despre filosoful Diogene din Sinope (404-323 î. Hr.) am auzit, apoi am citit pe cât se putea, amuzându-mă că era, după cum afirma și Platon: „Un Socrate care a înnebunit!” Aceasta, desigur, m-a amuzat și mai mult, încercând să-l înțeleg pe filosoful Diogene, dar și pe cei care se mirau de modul cum înțelegea să se comporte.

 

Cum? Cu un fel de bătaie de joc la adresa traiului și al gândirii din vremea sa, împărtășind cu Socrate pasiunea pentru virtuți, respingând confortul material, oricare ar fi fost, ducând la extrem aceste idei.

Se considera că a avea o viață care merită să fie trăită, este necesar să ne eliberăm de restricțiile exterioare impuse de societate, precum și de nemulțumirea interioară, cauzată de dorințe, emoții și teamă.

Această gândire se poate întrupa, spune Diogene, dacă se acceptă să se ducă o viață simplă, condusă de rațiune și în mod natural, și renunțând la orice dorință de proprietate și confort de zi cu zi!

Mai mult de atât, filosoful Diogene a fost primul dintr-un grup de filosofi care au ajuns să fie numiți „cinici”, după un cuvânt din limba greacă „kynikos”, care în traducere înseamnă: „ca un câine”. Mult mai târziu, un ordin catolic s-a numit al „dominicanilor”, tot așa din traducerea, de data aceasta, din limba latină „Domini” – Domnul și canis (câine), avem dominicanii, adică, cum s-ar zice „Câinii Domnului”, despre care Arhiepiscopul Teofil, ne îndemna să fim „dominicani”, adică să apărăm loial învățătura Domnului Iisus!

Așadar, în concret: filosoful Diogene din Sinope, cu multă îndârjire a respins valorile lumești, ajungând să trăiască în stradă, cum se mai întâmplă și la noi „cu oamenii străzii”, renunțând la orice confort zilnic, mâncând resturile aruncate de ceilalți și se îmbrăca atunci când socotea că trebuie să mai arate ca un om, cu tot felul de zdrențe murdare, ca să nu se apropie prea mult de el, cei care vedeau pe acest soi de filosofi „smintiți”, cum îi „insulta” însuși Platon.

Totdeauna, de când am aflat de „garsoniera” lui Diogene, în forma unui butoi, m-a ispitit gândul să-mi fac și eu un butoi pe roate și să locuiesc, ca și cinicii lui Diogene, lepădat de confort și în râsul sănătos al lumii trecătoare!

Se știe că Diogene a influențat și pe Zenon din Kition, care a fondat o școală a stoicilor, iar discipolul lui Socrate, Antistene, vorbește despre privilegiile unei vieți ascetice, trăită în armonie cu natura. Iar Friedrich Nietzsche, se referă la Diogene și la ideile sale abracadabrante în „Știința voioasă”!

Noi, zâmbim aflând de „trăznăile” lui Diogene, iar el zâmbește fericit!

Calinic Argeșeanul

În ziua de 21 octombrie 2024, s-a desfășurat o nouă etapă a proiectului Campionii Bucuriei, din cadrul Protoieriei Topoloveni, în care parohiile din cercul nr. IV pastoral: Glâmbocelu, Chițești, Mărcești, Valea Zimbrului, Bogați, Suseni și Glâmbocel Deal, au dăruit alimente familiilor cu venituri modeste.
Dacă în urmă cu o săptămână, Arhiepiscopia Argeșului și Muscelului a desfășurat o amplă acțiune socială pentru ajutorarea celor afectați de inundațiile din județul Galați, astăzi a venit rândul credincioșilor din parohia Baloteasca aflată în comuna Leordeni, protopopiatul Topoloveni.
Sfântul Ioan Gură de Aur socotește că milostenia este o bună însoțitoare a pocăinței, făcând ca aceasta din urmă să lucreze repede și deplin. Milostenia are ca roadă rugăciunea și sporește iubirea. Numai prin milostenie și milă ajungem să ne asemănăm cu Dumnezeu.
„Săptămâna verde” este calea spre întărirea relaţiei profesor-elev, în absenţa clopoţelului și a lecţiei. Atmosfera din „săptămâna verde” este una specială, este trăită atât de elevi, cât şi de profesori cu sentimentul câştigării unor experienţe noi.
Milostenia reprezintă gestul creștin de a face bine, din dragoste și compasiune pentru cel aflat în nevoie. Iubirea de semeni este binevoitoare, înțelegătoare, fiind cel mai natural sentiment. Cum aceasta este atât de importantă, să ne dăm silința să o întărim în suflet și să o sporim în viața noastră!
Este bine de știut, din capul locului, că Rezonanța se întemeiază pe empatie, iar aceasta se întemeiază pe rezonanță.
Acesta da titlu de „tabletă”, ar zice un mucalit sau cineva supărat, pe Calinic Argeșeanul! Ca să crezi, oricum, de-a valma, cum se mai obișnuiește, înseamnă că avem o problemă cu sinele relației, cum ar zice Verena Karst, adică acel sine al relației care se naște între două făpturi (oameni) ce s-au lăsat unul în mâinile celuilalt, iar acest sine al relației se formează prin trăirea relației Eu-Tu, prin întâlnire, deci, se naște în spațiul de rezonanță dintre Eu și Tu, dar și în urma sarcinilor zilnice, prin ceea ce cei doi modelează și construiesc împreună.
Mai pe scurt, Rezonanța înseamnă a ră-suna, știindu-se că sunetele sunt vibrații, de aceea a ră-suna înseamnă că vibrațiile își transmit între ele comunicarea ce duce la starea de oscilație.
Se spune că noi, oamenii, percepem lumea cu toate simțurile noastre, fiind zidirile Domnului Dumnezeu, care gândim și reflectăm ca să-i percepem și să-i înțelegem pe semenii noștri, lumea frumoasă care ne înconjoară, pe noi înșine și lumea în care ne vedem și ne regăsim, ca parte a ei.
Fără să ne bocim prea mult, deși ar trebui pentru că lumea interioară, dumbrava sufletului nostru este de cele mai multe ori pustiită, ori neglijată cu bună știință sau din necunoaștere și gravă neglijență, noi, laolaltă, ne străduim cu îndârjire ca să avem, cu orice preț, succes și iarăși succes!

Informații de contact

phone Tel. / Fax: 0348401956;
arhiepiscopiaargesului @gmail.com

Prezentare

Arhiepiscopia Argeșului și Muscelului este o eparhie din cadrul Mitropoliei Munteniei și Dobrogei a Bisericii Ortodoxe Române. Are sediul la  Curtea de Argeș și este condusă de Părintele Arhiepiscop Calinic Argeșeanul.

Social media

Sfanta Mucenita Filoteea, sinaxar