news        mail   location

 
 

Nu ne mai mirăm prea mult de scrisul exegetic al lui Moise Maimonide cu privire la cum să ne comportăm în credința noastră în Domnul Dumnezeu, pentru că, mai înainte de el, cu 800 de ani, în anul 400 d.Hr., filosoful Pseudo Dionisie Areopagitul, fondează tradiția teologiei creștine negative, care afirmă că Dumnezeu nu este ființă, ci mai mult decât ființă, adică Ființă Supremă!

 

După alți 400 de ani (prin anul 860) Johannes Scotus Eringena, afirmă că Domnul Dumnezeu creează Universul din nimic, iar în anii 1260 Toma d`Aquino moderează teologia negativă a lui Maimonide, în uriașa sa lucrare de 50 de tomuri: Summa Theologiae, iar ceva mai târziu, prin anul 1300, Meister Eckhart dezvoltă teologia sa negativă.

Drumul acesta încărcat de înțelepciune se încheie apoteotic de către Soren Kierkegaard, care afirmă că este imposibil să oferim vreo formă de descriere exterioară a lui Dumnezeu (pag. 84).

Mai la obiect: vorbind despre Dumnezeu, Moise Maimonide afirmă că putem spune anumite lucruri despre Dumnezeu, dar acestea trebuie înțelese ca „lucrare” a lui Dumnezeu și nu despre ființa sa și așa trebuie înțelese toate lucrurile din Tora. Atunci când ni se spune că: „Dumnezeu este un Creator”, trebuie să înțelegem că este vorba despre ce face Dumnezeu, nu despre ceea ce este El! Dacă ar fi să analizăm afirmația: „Creangă este un scriitor”, înțelesul ar fi în mod normal acela că a fi scriitor e profesia lui Creangă. Însă Maimonide ne cere să luăm în considerare numai ce a fost înfăptuit. În acest exemplu, Creangă a scris povești. Scrisul a fost realizat de Creangă, însă aceasta nu ne spune nimic despre el (Creangă).

Maimonide este de acord cu afirmațiile care par să-i atribuie calități lui Dumnezeu și care pot fi înțelese dacă sunt considerate drept negații duble: „Dumnezeu este puternic” ar trebui înțeleasă în sensul că Dumnezeu nu este lipsit de putere.

Remarcabil este faptul că Moise Maimonide a lucrat la Mishna Tora – o reformulare completă a legii ebraice orale, pe care Maimonide a scris-o în ebraică simplă pentru ca: „atât cei tineri, cât și cei bătrâni” să poată cunoaște și înțelege toate regulile iudaice.

Mishna (Repetare), în traducere înseamnă învățătură și repetare – memorizare orală a discursului rabinic.

Tora a fost comentată 5 ani, de cinci generații. Tora a fost scrisă și orală. Cea scrisă, adică biblia ebraică s-a păstrat în manuscrise, în timp ce Tora orală, s-a transmis prin viu grai, din generație în generație, de-a lungul secolelor până în dominația romană.

Complexă viață au mai avut cei din poporul Israel!

Am învins Istoria și cu Dumnezeu înainte!

Calinic Argeșeanul

În ziua de 21 octombrie 2024, s-a desfășurat o nouă etapă a proiectului Campionii Bucuriei, din cadrul Protoieriei Topoloveni, în care parohiile din cercul nr. IV pastoral: Glâmbocelu, Chițești, Mărcești, Valea Zimbrului, Bogați, Suseni și Glâmbocel Deal, au dăruit alimente familiilor cu venituri modeste.
Dacă în urmă cu o săptămână, Arhiepiscopia Argeșului și Muscelului a desfășurat o amplă acțiune socială pentru ajutorarea celor afectați de inundațiile din județul Galați, astăzi a venit rândul credincioșilor din parohia Baloteasca aflată în comuna Leordeni, protopopiatul Topoloveni.
Sfântul Ioan Gură de Aur socotește că milostenia este o bună însoțitoare a pocăinței, făcând ca aceasta din urmă să lucreze repede și deplin. Milostenia are ca roadă rugăciunea și sporește iubirea. Numai prin milostenie și milă ajungem să ne asemănăm cu Dumnezeu.
„Săptămâna verde” este calea spre întărirea relaţiei profesor-elev, în absenţa clopoţelului și a lecţiei. Atmosfera din „săptămâna verde” este una specială, este trăită atât de elevi, cât şi de profesori cu sentimentul câştigării unor experienţe noi.
Milostenia reprezintă gestul creștin de a face bine, din dragoste și compasiune pentru cel aflat în nevoie. Iubirea de semeni este binevoitoare, înțelegătoare, fiind cel mai natural sentiment. Cum aceasta este atât de importantă, să ne dăm silința să o întărim în suflet și să o sporim în viața noastră!
Este bine de știut, din capul locului, că Rezonanța se întemeiază pe empatie, iar aceasta se întemeiază pe rezonanță.
Acesta da titlu de „tabletă”, ar zice un mucalit sau cineva supărat, pe Calinic Argeșeanul! Ca să crezi, oricum, de-a valma, cum se mai obișnuiește, înseamnă că avem o problemă cu sinele relației, cum ar zice Verena Karst, adică acel sine al relației care se naște între două făpturi (oameni) ce s-au lăsat unul în mâinile celuilalt, iar acest sine al relației se formează prin trăirea relației Eu-Tu, prin întâlnire, deci, se naște în spațiul de rezonanță dintre Eu și Tu, dar și în urma sarcinilor zilnice, prin ceea ce cei doi modelează și construiesc împreună.
Mai pe scurt, Rezonanța înseamnă a ră-suna, știindu-se că sunetele sunt vibrații, de aceea a ră-suna înseamnă că vibrațiile își transmit între ele comunicarea ce duce la starea de oscilație.
Se spune că noi, oamenii, percepem lumea cu toate simțurile noastre, fiind zidirile Domnului Dumnezeu, care gândim și reflectăm ca să-i percepem și să-i înțelegem pe semenii noștri, lumea frumoasă care ne înconjoară, pe noi înșine și lumea în care ne vedem și ne regăsim, ca parte a ei.
Fără să ne bocim prea mult, deși ar trebui pentru că lumea interioară, dumbrava sufletului nostru este de cele mai multe ori pustiită, ori neglijată cu bună știință sau din necunoaștere și gravă neglijență, noi, laolaltă, ne străduim cu îndârjire ca să avem, cu orice preț, succes și iarăși succes!

Informații de contact

phone Tel. / Fax: 0348401956;
arhiepiscopiaargesului @gmail.com

Prezentare

Arhiepiscopia Argeșului și Muscelului este o eparhie din cadrul Mitropoliei Munteniei și Dobrogei a Bisericii Ortodoxe Române. Are sediul la  Curtea de Argeș și este condusă de Părintele Arhiepiscop Calinic Argeșeanul.

Social media

Sfanta Mucenita Filoteea, sinaxar