news        mail   location

 
 

Pe lângă toate acestea, având mare dragoste să citesc de mic copil, am început să împrumut cărţi din biblioteca creştinilor din Cufoaia. Credeam atunci şi cred şi acum, că nu mai este niciun sat ca să aibă o mică bibliotecă aproape în fiecare gospodărie.

 

Nu degeaba satul se numeşte: Cu-foaia. Mă temeam să nu fiu întrebat ceva din cărţile lor – tipărite de Biserica Greco-Catolică – şi să nu ştiu. Aveai ocazia să-i vezi cum îţi zâmbesc în faţă cu vădită ironie. Este greu de suportat astfel de stare.

În câteva luni, printr-un fecior student din sat am reuşit să mă pun, oarecum, la punct cu „literatura” cufoienilor harnici şi hotărâţi pe lucruri mari.

Dar grija cea mare era să mă abonez la toate revistele şi publicaţiile din vremea aceea, când România era împărţită administrativ în regiuni. Aveam abonamente pe masă: Tribuna, Steaua, Astra, Tomis, Ramuri, Familia, Convorbiri literare, România literară, Luceafărul, Contemporanul, Manuscriptum, Magazin istoric şi altele, pe care nu le mai înşir.

Citeam tot ce era de citit. Ţineam caiete cu fragmente mai alese. Cunoşteam tot ce se putea cunoaşte în fuga şantierelor şi a obligaţiilor religioase zilnice. În primă grijă erau manualele de Teologie Ortodoxă. Învăţam ebraica şi mă instruiam în greacă şi latină.

Dar gogomănia cea mai mare pe care am putut-o face, uneori zi şi noapte, era grija de a memora cuvintele din Dicţionarul de neologisme. Doream să mă „cultiv” şi să nu mai fie nimeni ca mine. Începusem să scriu şi să vorbesc aşa de „neologistic” încât nu mai înţelegea nimeni, nimic.

Toate până într-o zi. La conferinţa preoţească din toamnă, de la Gherla, mi s-a venit de hac. Era prima mea ieşire în public. Doream să-mi arăt ştiinţa şi oratoria. Voiam să impresionez. De faţă era şi Împuternicitul Ţepeş Hoinărescu, vechiul meu „prieten”. Când li s-a părut că am întrecut măsura cu „păsăreasca” mea, aud vorbele ţepoase, aruncate peste capetele preoţilor:

- Unde te trezeşti dumneata, părinte? Ce este cu limbajul acesta? Nu înţelegem nimic. Stai jos! Ca la comandă, Popa Ernest Ionescu, trecut peste 60 de ani se ridică şi-mi face un perdaf de zile mari în legătură cu rostirea românească, adăugând, că ştie şi el ceva literatură, că doar a botezat pe poeta Ana Blandiana, fiind preot în satul unde s-a născut literata de mai târziu.

Că tot este vorba de carte, la librăriile din oraşele pe unde treceam, mai ales: Cluj, Sibiu, Gherla, Baia Mare, cercetam ce noutăţi mai sunt. Toţi banii erau cheltuiţi pe cărţi. Îmi aduc aminte că prin 1966, a apărut o cărţulie: Viaţa şi opiniile lui Zacharias Lichter de Matei Călinescu.

Citind-o dintr-o răsuflare, am înţeles mesajul ei mistic. Că tot nu costa prea mult – doar 3 lei – şi nici nu era prea voluminoasă, am luat toate exemplarele care erau în librărie. Librarul s-a holbat la mine, fără să scoată un cuvânt. După ce le pun în traistă zice:

- Dar ce faci cu cărţile astea?

- Sunt bibliotecarul Protoieriei Gherla şi le dau tuturor preoţilor, pentru bibliotecile parohiale. I-am spus să mai aducă, colea, vreo câteva sute. Aşa am împărţit cărţulia ca pe cartea de rugăciune, dorind să-l cunosc pe curajosul scriitor, despre care am auzit că părăsise ţara din cauza prigoanelor „literare”.

Bucuria mea avea să se mărească odată cu venirea în Inăul Maramureşului. La numai 10 km. era aşezată frumoasa Mănăstire Rohia. Stareţul Justinian şi-a terminat studiile cu un an înaintea mea. La Sibiu ne întâlneam adesea, dar nu am legat niciun fel de dialog cu dânsul. Mi se părea prieten doar cu sine, ca să mă înşel şi eu în păreri, bineînţeles. Era mai mult decât la prima vedere şi altul la înţelegerea lucrurilor prin apropierea cărora noi treceam grăbiţi.

Îl simţeam înţelept şi om de mare profunzime. De aceea, atunci când George Bălan şi Ioan Alexandru, unul profesor, muzicolog şi celălalt poet, au venit la Tioltiur, crezând că sunt mare avă, i-am trimis de îndată la Rohia, recomandându-l pe Justinian al Maramureşului, ca duhovnic şi învăţător făr` de pereche.

M-au crezut. Şi-au luat tălpăşiţa şi au mers direct în Munţii Rohiei. De atunci Ioan Alexandru a rămas prietenul stareţului rohian, mai puţin George Bălan.

La Cufoaia eram iubit de babe, mai ales. Le ascultam poveştile şi necazurile cu multă răbdare. Încercam să nu mă dau în stambă.

- Domnule Părinte, de ce eşti aşa de iubit în satul meu? mă întreabă Latiş Vasile, profesor la Liceul din Târgu-Lăpuş. Mă uit la el cu ochi neîncrezători. Eram surprins de povestea asta. Am stat de vorbă ore în şir. La urmă, îl aud zicând, bucuros că a aflat secretul:

- Apăi, acum ştim de ce te iubeşte lumea. Oricât ţi-am repetat poveştile, dumneata m-ai ascultat cu aceeaşi răbdare. Acesta este secretul. Ai răbdare şi ştii să asculţi ofurile oamenilor.

Oricând, un cuvânt bun este ca roua dimineţii!

Calinic Arhiepiscopul, Toată vremea-și are vreme, volumul I, Editura Arhiepiscopiei Argeșului și Muscelului, 2013.

În ziua de 21 octombrie 2024, s-a desfășurat o nouă etapă a proiectului Campionii Bucuriei, din cadrul Protoieriei Topoloveni, în care parohiile din cercul nr. IV pastoral: Glâmbocelu, Chițești, Mărcești, Valea Zimbrului, Bogați, Suseni și Glâmbocel Deal, au dăruit alimente familiilor cu venituri modeste.
Dacă în urmă cu o săptămână, Arhiepiscopia Argeșului și Muscelului a desfășurat o amplă acțiune socială pentru ajutorarea celor afectați de inundațiile din județul Galați, astăzi a venit rândul credincioșilor din parohia Baloteasca aflată în comuna Leordeni, protopopiatul Topoloveni.
Sfântul Ioan Gură de Aur socotește că milostenia este o bună însoțitoare a pocăinței, făcând ca aceasta din urmă să lucreze repede și deplin. Milostenia are ca roadă rugăciunea și sporește iubirea. Numai prin milostenie și milă ajungem să ne asemănăm cu Dumnezeu.
„Săptămâna verde” este calea spre întărirea relaţiei profesor-elev, în absenţa clopoţelului și a lecţiei. Atmosfera din „săptămâna verde” este una specială, este trăită atât de elevi, cât şi de profesori cu sentimentul câştigării unor experienţe noi.
Milostenia reprezintă gestul creștin de a face bine, din dragoste și compasiune pentru cel aflat în nevoie. Iubirea de semeni este binevoitoare, înțelegătoare, fiind cel mai natural sentiment. Cum aceasta este atât de importantă, să ne dăm silința să o întărim în suflet și să o sporim în viața noastră!
Este bine de știut, din capul locului, că Rezonanța se întemeiază pe empatie, iar aceasta se întemeiază pe rezonanță.
Acesta da titlu de „tabletă”, ar zice un mucalit sau cineva supărat, pe Calinic Argeșeanul! Ca să crezi, oricum, de-a valma, cum se mai obișnuiește, înseamnă că avem o problemă cu sinele relației, cum ar zice Verena Karst, adică acel sine al relației care se naște între două făpturi (oameni) ce s-au lăsat unul în mâinile celuilalt, iar acest sine al relației se formează prin trăirea relației Eu-Tu, prin întâlnire, deci, se naște în spațiul de rezonanță dintre Eu și Tu, dar și în urma sarcinilor zilnice, prin ceea ce cei doi modelează și construiesc împreună.
Mai pe scurt, Rezonanța înseamnă a ră-suna, știindu-se că sunetele sunt vibrații, de aceea a ră-suna înseamnă că vibrațiile își transmit între ele comunicarea ce duce la starea de oscilație.
Se spune că noi, oamenii, percepem lumea cu toate simțurile noastre, fiind zidirile Domnului Dumnezeu, care gândim și reflectăm ca să-i percepem și să-i înțelegem pe semenii noștri, lumea frumoasă care ne înconjoară, pe noi înșine și lumea în care ne vedem și ne regăsim, ca parte a ei.
Fără să ne bocim prea mult, deși ar trebui pentru că lumea interioară, dumbrava sufletului nostru este de cele mai multe ori pustiită, ori neglijată cu bună știință sau din necunoaștere și gravă neglijență, noi, laolaltă, ne străduim cu îndârjire ca să avem, cu orice preț, succes și iarăși succes!

Informații de contact

phone Tel. / Fax: 0348401956;
arhiepiscopiaargesului @gmail.com

Prezentare

Arhiepiscopia Argeșului și Muscelului este o eparhie din cadrul Mitropoliei Munteniei și Dobrogei a Bisericii Ortodoxe Române. Are sediul la  Curtea de Argeș și este condusă de Părintele Arhiepiscop Calinic Argeșeanul.

Social media

Sfanta Mucenita Filoteea, sinaxar