news        mail   location

 
 

Reamintim de tripla clasificare a Muzicii! În tabletele dinainte am analizat împreună: musica mundana  și musica humana, rămânând în cele din urmă: musica instrumentalis, despre care, doar în treacăt, am povestit un episod despre Fanfara de la Cracăul-Negru, la care și eu am bătut toba cea mare, de ridica și morții din mormânt.

 

Dar, o fanfară nu are numai o năprasnică de tobă, pe care unii o bat într-o nebunie, ci mai are instrumente de suflat, mai ales, sau cu coarde (ca strune), cu pianul sau cu vocea, etc.: „Apoi se pune problema mâinii care execută. Mâna nu poate acționa dacă nu este dirijată de rațiune, în timp ce speculația intelectuală este independentă și autonomia în raport cu o realizare practică”. Numai cel ce are o relație intelectuală cu muzica este musicus – muzician, pentru că „a dobândit știința de a cânta cu rațiunea, fără a fi supus sclaviei practicii și cu îndrumarea speculației și posedă facultatea de a judeca modurile, ritmurile și genurile cântecului și ale rimelor poeților”, cel ce are o relație materială cu muzica își va trage, în schimb, numele de la instrumentele pe care le manevrează – vom avea un pianist, violoncelist, un toboșar, și așa mai departe. „În același timp, Boethius, deși subliniază supremația rațiunii și a științei muzicii asupra practicii acesteia și recunoaște erorilor simțurilor, nu exclude rolul acestora din urmă în elaborarea unei științe și a unei judecăți a sunetelor, rol pe care l-am putea asimila cu cel al criticii de astăzi!”

Acum putem spune că teoria muzicală a lui Boethius poate fi apropiată de tradiția platonician-pitagoreică, Aristotel rămânând pe dinafară. Ce presupune această întâietate acordată muzicii? Au făcut și alți filosofi aceeași alegere? Mulți au fost surprinși de apariția lui Boethius într-un orizont mistic uimind lumea de atunci și cu o influență atât de uimitoare asupra secolelor următoare: menționăm numele lui Augustin cu De musica (Despre Muzică) și Decartes – Compendium musicae ( Compendiu muzical).

Cu timpul, însă, Boethius a evoluat și s-a produs o schimbare în gândirea lui cu privire la rolul muzicii și la relația acesteia cu filosofia, apropiind gândirea către opiniile aristotelice în ceea ce privește statutul matematicii și relația acesteia cu alte discipline. Sistemul aristotelic împarte filosofia în practică și teoretică, cu etica, economia, politica pe de o parte, iar fizica, matematica și metafizica, pe de altă parte.

Boethius a reușit o reechilibrare între sursele platonice și influența lui Aristotel, reușind o convergență între două Tradiții!

Calinic Argeșeanul

În ziua de 21 octombrie 2024, s-a desfășurat o nouă etapă a proiectului Campionii Bucuriei, din cadrul Protoieriei Topoloveni, în care parohiile din cercul nr. IV pastoral: Glâmbocelu, Chițești, Mărcești, Valea Zimbrului, Bogați, Suseni și Glâmbocel Deal, au dăruit alimente familiilor cu venituri modeste.
Dacă în urmă cu o săptămână, Arhiepiscopia Argeșului și Muscelului a desfășurat o amplă acțiune socială pentru ajutorarea celor afectați de inundațiile din județul Galați, astăzi a venit rândul credincioșilor din parohia Baloteasca aflată în comuna Leordeni, protopopiatul Topoloveni.
Sfântul Ioan Gură de Aur socotește că milostenia este o bună însoțitoare a pocăinței, făcând ca aceasta din urmă să lucreze repede și deplin. Milostenia are ca roadă rugăciunea și sporește iubirea. Numai prin milostenie și milă ajungem să ne asemănăm cu Dumnezeu.
„Săptămâna verde” este calea spre întărirea relaţiei profesor-elev, în absenţa clopoţelului și a lecţiei. Atmosfera din „săptămâna verde” este una specială, este trăită atât de elevi, cât şi de profesori cu sentimentul câştigării unor experienţe noi.
Milostenia reprezintă gestul creștin de a face bine, din dragoste și compasiune pentru cel aflat în nevoie. Iubirea de semeni este binevoitoare, înțelegătoare, fiind cel mai natural sentiment. Cum aceasta este atât de importantă, să ne dăm silința să o întărim în suflet și să o sporim în viața noastră!
Este bine de știut, din capul locului, că Rezonanța se întemeiază pe empatie, iar aceasta se întemeiază pe rezonanță.
Acesta da titlu de „tabletă”, ar zice un mucalit sau cineva supărat, pe Calinic Argeșeanul! Ca să crezi, oricum, de-a valma, cum se mai obișnuiește, înseamnă că avem o problemă cu sinele relației, cum ar zice Verena Karst, adică acel sine al relației care se naște între două făpturi (oameni) ce s-au lăsat unul în mâinile celuilalt, iar acest sine al relației se formează prin trăirea relației Eu-Tu, prin întâlnire, deci, se naște în spațiul de rezonanță dintre Eu și Tu, dar și în urma sarcinilor zilnice, prin ceea ce cei doi modelează și construiesc împreună.
Mai pe scurt, Rezonanța înseamnă a ră-suna, știindu-se că sunetele sunt vibrații, de aceea a ră-suna înseamnă că vibrațiile își transmit între ele comunicarea ce duce la starea de oscilație.
Se spune că noi, oamenii, percepem lumea cu toate simțurile noastre, fiind zidirile Domnului Dumnezeu, care gândim și reflectăm ca să-i percepem și să-i înțelegem pe semenii noștri, lumea frumoasă care ne înconjoară, pe noi înșine și lumea în care ne vedem și ne regăsim, ca parte a ei.
Fără să ne bocim prea mult, deși ar trebui pentru că lumea interioară, dumbrava sufletului nostru este de cele mai multe ori pustiită, ori neglijată cu bună știință sau din necunoaștere și gravă neglijență, noi, laolaltă, ne străduim cu îndârjire ca să avem, cu orice preț, succes și iarăși succes!

Informații de contact

phone Tel. / Fax: 0348401956;
arhiepiscopiaargesului @gmail.com

Prezentare

Arhiepiscopia Argeșului și Muscelului este o eparhie din cadrul Mitropoliei Munteniei și Dobrogei a Bisericii Ortodoxe Române. Are sediul la  Curtea de Argeș și este condusă de Părintele Arhiepiscop Calinic Argeșeanul.

Social media

Sfanta Mucenita Filoteea, sinaxar