news        mail   location

 
 

Anania era credincios gândurilor sale pe care le orânduia ca piesele de pe tabla de șah. Plecarea lui Teoctist era o izbândă și acum continua cu înțelepciunea așezării lucrurilor în matca lor. Scoți dinții, dar ce pui în loc? Apropos, de știrbături, Anania povestea, cu meșteșugul de toți știut, multe lucruri hazlii, despre alții, dar nici despre sine nu era mai zgârcit. 

 

Odată, a simțit cum i se clatină o măsea. Ia o ață de tăiat mămăliga. O leagă de clanța ușii cu un capăt, iar cu celălalt de măsea. Dă un picior în ușă. Măseaua a zburat cât colo.

Altădată, anumiți dinți se clătinau. Era seară. Unde să se mai ducă pentru scoaterea lor? A luat un clește de potcovit cai, l-a ars puțin cu spirt pentru dezinfecție și harșt!, a scos dinții într-o clipită. Apoi s-a înnoit peste tot în gura lui cu platină! Dar felul narativ, unic, te făcea bucuros și fericit, uitând de locul unde ești și de timpul care zbura cu repeziciune.

Sinodalii plecaseră fiecare la treburile lor. Strigătorii și grupurile de presiune din Dealul Patriarhiei se risipiseră rumegând speranțe cu răsărit de soare, iar Anania într-o ședință a Grupului, din 22 ianuarie 1990, ”l-a avut ca oaspete pe noul ministru al Cultelor, profesorul universitar Nicolae Stoicescu...A asistat la discuții și ne-a recomandat dialog și cooperare cu instituțiile Statului. La sfârșit, când ne îndreptam spre cuier ca să ne îmbrăcăm paltoanele, el a pus o întrebare, așa, ca din senin:

-Ei, acum vom vedea care vor fi noile relații dintre Biserică și Stat!

Iar eu neavând de lucru, am făcut o glumă proastă:

-Simplu, Domnule Ministru, întâi harul și apoi tâlharul! S-a râs, dar s-a luat aminte” (Memorii, pag. 678).

*

Nicolae Stoicescu era un om credincios, sobru, erudit, bun ca pita caldă, delicat și bine crescut. Bădărănia, nerușinarea și sfidarea nu făceau casă bună precum candoarea, cu care s-a născut și a cultivat-o.

L-am cunoscut la Căldărușani, acum patruzeci și ceva de ani. Ne-am împăcat de la început, fără să fac vreun efort. Se pare că și el mă agrea.

După ce a ajuns Ministrul Cultelor, am vorbit de mai multe ori cu el și m-a rugat să-i fiu consilier personal, de taină. Am avut o mare bucurie când l-am auzit și am devenit, într-adevăr sfătuitorul lui de taină. Am fost chemat deseori la București de câte ori avea nevoie, mai ales pentru confirmarea unui gând al său pentru Biserică.

Era de o bunătate îngerească. Era și un nevindecat credul. Nu dorea să facă la nimeni niciun rău. Era ca un înger în trup! Așa l-am perceput eu! Iertați, boieri dumneavoastră!

Lucrurile nu se linișteau în viața socială. Mai mult, chiar se amplificau, ca în cântecul popular: Roata morii se învârtește, țac, țac, țac!... În viața Bisericii atmosfera era pe muchie de cuțit. Se merge paralel. Aceiași oameni, cu chemări diferite. Nimeni nu avea răbdare. Explodase sacul în care ne ținuse o dictatură, care, din păcate, se transforma, încet-încet, într-o altă ispotază: dictatura democrației sau dictatura dezordinei!

Cazanul fierbea în fiecare Eparhie a Patriarhiei României, iar retragerea Patriarhului Teoctist a luat o turnură nouă. Mitropolitul Antonie, întors la Sibiu, a găsit o atmosferă ostilă, pronunțată, față de ce lăsase plecând la Sinod. Profesorii de la Facultatea de Teologie și unii studenți, nu mai înțelegeau să îngăduie pe Antonie ca mitropolit și că a venit vremea ca să dispară din orizontul ardelean.

Ministrul N. Stoicescu avea misiunea de a aplana conflictele interortodoxe și interconfesionale. În ziua de 26 ianuarie, în chiar ziua de naștere a lui Nicolae Ceaușescu (cine se mai gândea la asta?), telefona lui Anania că va pleca la Sibiu: ”Deoarece Antonie, în urma unor atacuri violente în presă e la pământ și vrea să se retragă imediat. La rândul meu, i-am relatat ce anume le recomandaserăm vlădicilor noi în ședința Grupului, din prima întâlnire cu Sinodul Permanent. Seara mi-a telefonat din nou, spunându-mi că Antonie acceptă și mai rămâne un timp și că la proxima ședință a Sfântului Sinod își va pune vicar.” (pag. 678).

Pe de altă parte, Patriarhul ”retras” la Elias, dorea să știe ce se mai întâmplă în Cetatea Bisericii. Știindu-l pe Anania sincer în felul lui, l-a sunat chemându-l la Spitalul Elias, trimițându-i mașina de la Patriarhie.

Întrevederea a fost ”amicală”, cu ”încredere fermă reciprocă”. După vizită, la plecare, Anania a observat că: ”nu era nimic dramatic, părea liniștit și mi-a spus că va mai sta o oarecare vreme în spital, după care se va retrage într-o mănăstire, probabil la Sinaia. Ar vrea să se știe la ”adăpost”. Plecând, am reținut ciudățenia că, deși demisionat oficial, același Patriarh putea dispune, cel puțin, de mașina oficială a Patriarhiei.

Patriarhul Teoctist îmi povestea adesea despre cei care i-au făcut vizite la  Spitalul Elias!

Calinic Argeșeanul, Toată vremea-și are vreme, volumul IV, Editura Arhiepiscopiei Argeșului și Muscelului, 2015.

În ziua de 21 octombrie 2024, s-a desfășurat o nouă etapă a proiectului Campionii Bucuriei, din cadrul Protoieriei Topoloveni, în care parohiile din cercul nr. IV pastoral: Glâmbocelu, Chițești, Mărcești, Valea Zimbrului, Bogați, Suseni și Glâmbocel Deal, au dăruit alimente familiilor cu venituri modeste.
Dacă în urmă cu o săptămână, Arhiepiscopia Argeșului și Muscelului a desfășurat o amplă acțiune socială pentru ajutorarea celor afectați de inundațiile din județul Galați, astăzi a venit rândul credincioșilor din parohia Baloteasca aflată în comuna Leordeni, protopopiatul Topoloveni.
Sfântul Ioan Gură de Aur socotește că milostenia este o bună însoțitoare a pocăinței, făcând ca aceasta din urmă să lucreze repede și deplin. Milostenia are ca roadă rugăciunea și sporește iubirea. Numai prin milostenie și milă ajungem să ne asemănăm cu Dumnezeu.
„Săptămâna verde” este calea spre întărirea relaţiei profesor-elev, în absenţa clopoţelului și a lecţiei. Atmosfera din „săptămâna verde” este una specială, este trăită atât de elevi, cât şi de profesori cu sentimentul câştigării unor experienţe noi.
Milostenia reprezintă gestul creștin de a face bine, din dragoste și compasiune pentru cel aflat în nevoie. Iubirea de semeni este binevoitoare, înțelegătoare, fiind cel mai natural sentiment. Cum aceasta este atât de importantă, să ne dăm silința să o întărim în suflet și să o sporim în viața noastră!
Este bine de știut, din capul locului, că Rezonanța se întemeiază pe empatie, iar aceasta se întemeiază pe rezonanță.
Acesta da titlu de „tabletă”, ar zice un mucalit sau cineva supărat, pe Calinic Argeșeanul! Ca să crezi, oricum, de-a valma, cum se mai obișnuiește, înseamnă că avem o problemă cu sinele relației, cum ar zice Verena Karst, adică acel sine al relației care se naște între două făpturi (oameni) ce s-au lăsat unul în mâinile celuilalt, iar acest sine al relației se formează prin trăirea relației Eu-Tu, prin întâlnire, deci, se naște în spațiul de rezonanță dintre Eu și Tu, dar și în urma sarcinilor zilnice, prin ceea ce cei doi modelează și construiesc împreună.
Mai pe scurt, Rezonanța înseamnă a ră-suna, știindu-se că sunetele sunt vibrații, de aceea a ră-suna înseamnă că vibrațiile își transmit între ele comunicarea ce duce la starea de oscilație.
Se spune că noi, oamenii, percepem lumea cu toate simțurile noastre, fiind zidirile Domnului Dumnezeu, care gândim și reflectăm ca să-i percepem și să-i înțelegem pe semenii noștri, lumea frumoasă care ne înconjoară, pe noi înșine și lumea în care ne vedem și ne regăsim, ca parte a ei.
Fără să ne bocim prea mult, deși ar trebui pentru că lumea interioară, dumbrava sufletului nostru este de cele mai multe ori pustiită, ori neglijată cu bună știință sau din necunoaștere și gravă neglijență, noi, laolaltă, ne străduim cu îndârjire ca să avem, cu orice preț, succes și iarăși succes!

Informații de contact

phone Tel. / Fax: 0348401956;
arhiepiscopiaargesului @gmail.com

Prezentare

Arhiepiscopia Argeșului și Muscelului este o eparhie din cadrul Mitropoliei Munteniei și Dobrogei a Bisericii Ortodoxe Române. Are sediul la  Curtea de Argeș și este condusă de Părintele Arhiepiscop Calinic Argeșeanul.

Social media

Sfanta Mucenita Filoteea, sinaxar