news        mail   location

 
 

Mai la începuturi, din când în când, abordam problema Sacrului și a Profanului. Despre aceste stări, după cum se știe, citim la Mircea Eliade, Constantin Noica și alți învățați în diferite științe.

 

Eram foarte atent când se predau cunoștințe dogmatice, de Istoria Religiilor sau din văzduhul moralei sau misticei. Auzeam cum profesorul cel mai important, de Dogmatică, Teologie Fundamentală, ne lămurea cum să învățăm a înțelege Tainele de necuprins ale Domnului Dumnezeu; pentru că totul este o Taină, începând cu viața care există în fiecare regn, adică regnul mineral, regnul vegetal, regnul animal, regnul uman și înainte de acestea creația oștilor îngerești, cu toată Ierarhia Cerească, despre care nu se prea știe mare lucru, fiind deasupra tuturor înțelesurilor omenești.

Eram fascinați de felul cum profesorii se străduiau să ne lumineze mintea pentru a accepta toate tainele care ne înconjoară. Filosofii, din lumea antică și scriitorii au scris despre multe taine. Dacă ar fi să numim pe unul la întâmplare, m-aș opri la Sofocle care, în opera sa, Antigona, a fost inspirat să scrie: „În lume-s multe mari minuni, minuni mai mari ca omul nu-s!” Așa a scris cu 2.500 de ani înainte acest inspirat scriitor și filosof.

În opera sa De civitate Dei (Despre Cetatea lui Dumnezeu), autorul se ocupă de problematica liberului arbitru și a preștiinței divine (providenței divine).

Boethius, nefericitul scriitor și filosof, preia un exemplu propus de Aristotel, cu care împărtășește lumea hazardului sau cel puțin metoda de abordare a problemei: „Dacă, în timp ce săpăm pentru a ara câmpul, am găsi aur îngropat în pământ, ar fi acesta un eveniment complet întâmplător și neprevăzut? În ciuda jocului de cuvinte, întâmplarea are și ea cauzele ei, iar dacă nu am fi săpat pământul și dacă cel care a depus banii nu i-ar fi îngropat acolo, nu s-ar fi descoperit aurul.”

Cum să împaci reconcilierea preștiinței divine cu libertatea umană (liberul arbitru) este punctul culminant din opera De consolatione philosophiae și are loc, inițial, prin abordarea preliminară a distincției dintre providență și destin. În școlile platonice se învăța că sufletul uman are capacitatea de a se ridica deasupra destinului, iar când se amintește de noroc și prin care libertatea omului este cu atât mai mare, cu cât se dovedește a fi mai aproape de Voința Divină! Și acum întrebarea capitală: Cum este posibil să se împace libertatea omului cu providența și preștiința divină?

Suntem deseori ispitiți să găsim vinovați pe oricine, în afară de noi înșine. Este mai ușor să învinovățim, chiar dacă n-ar fi cazul. Fiecare trebuie să poarte bucuria virtuții și să nu dea vina pe nimeni pentru faptele săvârșite în libertate!

Calinic Argeșeanul

În ziua de 21 octombrie 2024, s-a desfășurat o nouă etapă a proiectului Campionii Bucuriei, din cadrul Protoieriei Topoloveni, în care parohiile din cercul nr. IV pastoral: Glâmbocelu, Chițești, Mărcești, Valea Zimbrului, Bogați, Suseni și Glâmbocel Deal, au dăruit alimente familiilor cu venituri modeste.
Dacă în urmă cu o săptămână, Arhiepiscopia Argeșului și Muscelului a desfășurat o amplă acțiune socială pentru ajutorarea celor afectați de inundațiile din județul Galați, astăzi a venit rândul credincioșilor din parohia Baloteasca aflată în comuna Leordeni, protopopiatul Topoloveni.
Sfântul Ioan Gură de Aur socotește că milostenia este o bună însoțitoare a pocăinței, făcând ca aceasta din urmă să lucreze repede și deplin. Milostenia are ca roadă rugăciunea și sporește iubirea. Numai prin milostenie și milă ajungem să ne asemănăm cu Dumnezeu.
„Săptămâna verde” este calea spre întărirea relaţiei profesor-elev, în absenţa clopoţelului și a lecţiei. Atmosfera din „săptămâna verde” este una specială, este trăită atât de elevi, cât şi de profesori cu sentimentul câştigării unor experienţe noi.
Milostenia reprezintă gestul creștin de a face bine, din dragoste și compasiune pentru cel aflat în nevoie. Iubirea de semeni este binevoitoare, înțelegătoare, fiind cel mai natural sentiment. Cum aceasta este atât de importantă, să ne dăm silința să o întărim în suflet și să o sporim în viața noastră!
Este bine de știut, din capul locului, că Rezonanța se întemeiază pe empatie, iar aceasta se întemeiază pe rezonanță.
Acesta da titlu de „tabletă”, ar zice un mucalit sau cineva supărat, pe Calinic Argeșeanul! Ca să crezi, oricum, de-a valma, cum se mai obișnuiește, înseamnă că avem o problemă cu sinele relației, cum ar zice Verena Karst, adică acel sine al relației care se naște între două făpturi (oameni) ce s-au lăsat unul în mâinile celuilalt, iar acest sine al relației se formează prin trăirea relației Eu-Tu, prin întâlnire, deci, se naște în spațiul de rezonanță dintre Eu și Tu, dar și în urma sarcinilor zilnice, prin ceea ce cei doi modelează și construiesc împreună.
Mai pe scurt, Rezonanța înseamnă a ră-suna, știindu-se că sunetele sunt vibrații, de aceea a ră-suna înseamnă că vibrațiile își transmit între ele comunicarea ce duce la starea de oscilație.
Se spune că noi, oamenii, percepem lumea cu toate simțurile noastre, fiind zidirile Domnului Dumnezeu, care gândim și reflectăm ca să-i percepem și să-i înțelegem pe semenii noștri, lumea frumoasă care ne înconjoară, pe noi înșine și lumea în care ne vedem și ne regăsim, ca parte a ei.
Fără să ne bocim prea mult, deși ar trebui pentru că lumea interioară, dumbrava sufletului nostru este de cele mai multe ori pustiită, ori neglijată cu bună știință sau din necunoaștere și gravă neglijență, noi, laolaltă, ne străduim cu îndârjire ca să avem, cu orice preț, succes și iarăși succes!

Informații de contact

phone Tel. / Fax: 0348401956;
arhiepiscopiaargesului @gmail.com

Prezentare

Arhiepiscopia Argeșului și Muscelului este o eparhie din cadrul Mitropoliei Munteniei și Dobrogei a Bisericii Ortodoxe Române. Are sediul la  Curtea de Argeș și este condusă de Părintele Arhiepiscop Calinic Argeșeanul.

Social media

Sfanta Mucenita Filoteea, sinaxar