news        mail   location

 
 

Înainte de a ne ocupa, foarte pe scurt de Cartea Profetului Isaia, vom face un mic popas asupra instituţiei profetismului.

Poporul israelit a fost ales de Dumnezeu să-i croiască omenirii un drum spre mântuire. Între Dumnezeu şi poporul Israel a intervenit un legământ care trebuia ţinut cu sfinţenie: „Voi îmi veţi fi Mie popor, iar Eu vă voi fi vouă Dumnezeu”. Acest legământ avea o clauză clară, adică: „Eu vă voi fi Dumnezeul vostru, doar dacă şi voi îmi veţi rămâne Mie popor fidel.” Adică, ar trebui să se înţeleagă faptul că „poporul ales” trebuia să rămână fidel, monoteist (cu un singur Dumnezeu) şi supus legilor morale care decurg din adorarea lui Dumnezeu.

Abaterile de la această înţelegere bilaterală însemna, metaforic, infidelitate conjugală, fiind pedepsită exemplar, după cum s-a şi întâmplat. Pedepsele date de Dumnezeu aveau şi vor avea un caracter pedagogic, urmărind îndreptarea şi salvarea de la păcătuire. Mijloacele folosite de Dumnezeu erau variate. El folosea anumite popoare străine şi puternice, conducătorii lor devenind instrumentele lui Iahve, cum a fost, de pildă „teribilul Nabucodonosor” numit şi „robul Domnului”, atunci când strămută şi duce pe Israel în robie. De asemenea, şi Cirus va fi numit tot „robul Domnului”, când după 60 de ani, îl va elibera şi-l va ajuta să se întoarcă acasă. Dumnezeu n-a renunţat, din iubirea Sa de oameni, nici măcar o clipă, să-i croiască omenirii căzute în păcate multe, un drum sigur spre mântuire.

În intervenţia Lui energică, Dumnezeu s-a folosit şi de profeţi, instituindu-se „oficiul profeţilor”, sau profetismul instituţional care începe cu Amos (cca. 700 î. H.) şi se încheie, după cum se ştie, după opt secole, cu Sfântul Ioan Botezătorul, după cum spune chiar Iisus Hristos. Să nu uităm că înainte de Amos a fost „magnificul Moise”, „neliniştitul David” şi „vijeliosul Ilie”.

După profetul Amos, în anul 740 î. H., se ridică Isaia, cea mai complexă personalitate a noului curent, definind cu precădere noţiunea de profet sau cea de prooroc, în varianta slavonă. Profetul reprezintă voinţa lui Dumnezeu, fiind numit „robul Domnului”. El era purtătorul de cuvânt al lui Dumnezeu către semenii săi, începând cu regele şi terminând cu ultimul israelit. Ei se prezentau cu o sintagmă a mesajului biblic: „Aşa grăieşte Domnul”, fiind un vădit simbol al autorităţii dumnezeieşti rostit prin gura profetului. Se condamna abaterea de la credinţă şi injustiţia socială, considerându-se că toţi oamenii sunt egali în faţa lui Dumnezeu, iar regii n-au dreptul să facă tot ce le trăzneşte prin cap. Profetul este un erou marcant al vremii sale, chemat să zguduie şi să trezească conştiinţele adormite ale contemporanilor.

Numele Isaia, în limba ebraică înseamnă: „Domnul este mântuire”. El şi-a desfăşurat misiunea pe o durată de 40 de ani (740-700) pe timpul regilor: Ozia, Iotam, Ahaz şi Iezechia. Cele 66 de capitole ale Cărţii Isaia sunt de natură teologică, istorică şi literară, deopotrivă. Pentru capitolele 7 şi 53, Isaia este supranumit de exegeţi „evanghelistul Noului Testament”, existând în textul Noului Testament 89 de citate din opera sa. Astfel, Psalmii şi Cartea Profetului Isaia sunt cărţile de legătură dintre cele două Testamente ale Bibliei. Isaia ca profet „a fost dublat de un sensibil scriitor folosind cu pricepere metafora, parabola, comparaţia, ironia, sarcasmul, hiperbola, metonimia, ameninţarea şi, nu arareori, invectiva.” (Bartolomeu Valeriu Anania)

Citirea Cărţii Profetului Isaia este un act de credinţă şi de cultură, deopotrivă.

Să îndrăznim!

Calinic Argeșeanul

În ziua de 21 octombrie 2024, s-a desfășurat o nouă etapă a proiectului Campionii Bucuriei, din cadrul Protoieriei Topoloveni, în care parohiile din cercul nr. IV pastoral: Glâmbocelu, Chițești, Mărcești, Valea Zimbrului, Bogați, Suseni și Glâmbocel Deal, au dăruit alimente familiilor cu venituri modeste.
Dacă în urmă cu o săptămână, Arhiepiscopia Argeșului și Muscelului a desfășurat o amplă acțiune socială pentru ajutorarea celor afectați de inundațiile din județul Galați, astăzi a venit rândul credincioșilor din parohia Baloteasca aflată în comuna Leordeni, protopopiatul Topoloveni.
Sfântul Ioan Gură de Aur socotește că milostenia este o bună însoțitoare a pocăinței, făcând ca aceasta din urmă să lucreze repede și deplin. Milostenia are ca roadă rugăciunea și sporește iubirea. Numai prin milostenie și milă ajungem să ne asemănăm cu Dumnezeu.
„Săptămâna verde” este calea spre întărirea relaţiei profesor-elev, în absenţa clopoţelului și a lecţiei. Atmosfera din „săptămâna verde” este una specială, este trăită atât de elevi, cât şi de profesori cu sentimentul câştigării unor experienţe noi.
Milostenia reprezintă gestul creștin de a face bine, din dragoste și compasiune pentru cel aflat în nevoie. Iubirea de semeni este binevoitoare, înțelegătoare, fiind cel mai natural sentiment. Cum aceasta este atât de importantă, să ne dăm silința să o întărim în suflet și să o sporim în viața noastră!
Este bine de știut, din capul locului, că Rezonanța se întemeiază pe empatie, iar aceasta se întemeiază pe rezonanță.
Acesta da titlu de „tabletă”, ar zice un mucalit sau cineva supărat, pe Calinic Argeșeanul! Ca să crezi, oricum, de-a valma, cum se mai obișnuiește, înseamnă că avem o problemă cu sinele relației, cum ar zice Verena Karst, adică acel sine al relației care se naște între două făpturi (oameni) ce s-au lăsat unul în mâinile celuilalt, iar acest sine al relației se formează prin trăirea relației Eu-Tu, prin întâlnire, deci, se naște în spațiul de rezonanță dintre Eu și Tu, dar și în urma sarcinilor zilnice, prin ceea ce cei doi modelează și construiesc împreună.
Mai pe scurt, Rezonanța înseamnă a ră-suna, știindu-se că sunetele sunt vibrații, de aceea a ră-suna înseamnă că vibrațiile își transmit între ele comunicarea ce duce la starea de oscilație.
Se spune că noi, oamenii, percepem lumea cu toate simțurile noastre, fiind zidirile Domnului Dumnezeu, care gândim și reflectăm ca să-i percepem și să-i înțelegem pe semenii noștri, lumea frumoasă care ne înconjoară, pe noi înșine și lumea în care ne vedem și ne regăsim, ca parte a ei.
Fără să ne bocim prea mult, deși ar trebui pentru că lumea interioară, dumbrava sufletului nostru este de cele mai multe ori pustiită, ori neglijată cu bună știință sau din necunoaștere și gravă neglijență, noi, laolaltă, ne străduim cu îndârjire ca să avem, cu orice preț, succes și iarăși succes!

Informații de contact

phone Tel. / Fax: 0348401956;
arhiepiscopiaargesului @gmail.com

Prezentare

Arhiepiscopia Argeșului și Muscelului este o eparhie din cadrul Mitropoliei Munteniei și Dobrogei a Bisericii Ortodoxe Române. Are sediul la  Curtea de Argeș și este condusă de Părintele Arhiepiscop Calinic Argeșeanul.

Social media

Sfanta Mucenita Filoteea, sinaxar