news        mail   location

 
 

Mă bucur că filosoful Boethius merge mai departe cu abordările sale unice și în domeniul Teologiei, lucrând la „tratatele teologice și mai ales la problema Trinității”.

 

Se cunoaște faptul că trimisul Romei, Symmachus, în anul 520 a vizitat Constantinopolul, în calitate de negociator, în cadrul tratativelor dintre Patriarhul Ioan al II-lea și Împăratul Iustin I, pentru a se depăși schisma acaciană, care începuse în anul 484 și care, din păcate, era provocată de Patriarhul Acacius, care a redactat Edictul de unire între nestorieni și monofiziți.

În perioada aceasta, filosoful Boethius scrie patru tratate teologice: De Sancta Trinitate, în care se confruntă cu dogma trinitară, ilustrând cum Trinitatea este un singur Dumnezeu și nu produce trei dumnezei: „Utrum Pater et Filius et Spiritus Sanctus de divinitate substantialiter praedicentur”, care abordează, din nou, tema trinitară, întrebându-se dacă cele trei persoane sunt o realitate sau sunt predicții ale substanței divine...

În 512, gânditorul filosof Boethius, adaugă un prim opuscul în materie teologică, și anume: „Contra Eutychen et Nestorium”, în care se definesc cele două naturi care alcătuiesc persoana lui Iisus Hristos. În lucrarea, Consolatio, lipsesc referirile în dialog, a numelui Hristos sau al credinței creștine și deci s-au pus sub semnul întrebării. Ca să se lămurească lucrurile, Boethius a mai scris o carte despre Trinitate și capitole împotriva lui Nestorius, cele cinci tratate fiind cunoscute în lucrarea: Opuscula theologica (cele cinci lucrări) prin care Boethius afirmă că adevărata credință se bazează pe autoritatea Bibliei, iar învățăturile după textul sacru sunt suficiente pentru a respinge cultul arian sau ereziile sabeliană (Sabelie – erezie antitrinitară) și maniheistă (Religie în Imperiul Persan, teză dualistă promovată de filosoful persan Mani care se considera a fi ultimul trimis sau întruchiparea fizică a Paracletului – Duhului Sfânt. Susține dualismul radical: Binele și Răul, fiind într-o confruntare fără sfârșit. Susțin că materia este rea! Este organizată ca o nouă „religie a lumii”, având cărți, cult și ierarhie).

Boethius nu se lasă intimidat! El scrie despre Creație, căderea îngerilor și cea a omului, despre Moise, cele 10 porunci, Întruparea lui Hristos, despre nașterea Sa imaculată și Răstignirea Sa. Scrie și încurajează „că acei creștini care au dus o viață dreaptă nu trebuie să se teamă de nimic și pot aștepta fără frică învierea trupurilor lor după moarte”.

Susține cu tărie: „Creștinismul este religie revelată, construită în jurul unor doctrine și evenimente precise care nu pot fi infirmate”.

Calinic Argeșeanul

În ziua de 21 octombrie 2024, s-a desfășurat o nouă etapă a proiectului Campionii Bucuriei, din cadrul Protoieriei Topoloveni, în care parohiile din cercul nr. IV pastoral: Glâmbocelu, Chițești, Mărcești, Valea Zimbrului, Bogați, Suseni și Glâmbocel Deal, au dăruit alimente familiilor cu venituri modeste.
Dacă în urmă cu o săptămână, Arhiepiscopia Argeșului și Muscelului a desfășurat o amplă acțiune socială pentru ajutorarea celor afectați de inundațiile din județul Galați, astăzi a venit rândul credincioșilor din parohia Baloteasca aflată în comuna Leordeni, protopopiatul Topoloveni.
Sfântul Ioan Gură de Aur socotește că milostenia este o bună însoțitoare a pocăinței, făcând ca aceasta din urmă să lucreze repede și deplin. Milostenia are ca roadă rugăciunea și sporește iubirea. Numai prin milostenie și milă ajungem să ne asemănăm cu Dumnezeu.
„Săptămâna verde” este calea spre întărirea relaţiei profesor-elev, în absenţa clopoţelului și a lecţiei. Atmosfera din „săptămâna verde” este una specială, este trăită atât de elevi, cât şi de profesori cu sentimentul câştigării unor experienţe noi.
Milostenia reprezintă gestul creștin de a face bine, din dragoste și compasiune pentru cel aflat în nevoie. Iubirea de semeni este binevoitoare, înțelegătoare, fiind cel mai natural sentiment. Cum aceasta este atât de importantă, să ne dăm silința să o întărim în suflet și să o sporim în viața noastră!
Este bine de știut, din capul locului, că Rezonanța se întemeiază pe empatie, iar aceasta se întemeiază pe rezonanță.
Acesta da titlu de „tabletă”, ar zice un mucalit sau cineva supărat, pe Calinic Argeșeanul! Ca să crezi, oricum, de-a valma, cum se mai obișnuiește, înseamnă că avem o problemă cu sinele relației, cum ar zice Verena Karst, adică acel sine al relației care se naște între două făpturi (oameni) ce s-au lăsat unul în mâinile celuilalt, iar acest sine al relației se formează prin trăirea relației Eu-Tu, prin întâlnire, deci, se naște în spațiul de rezonanță dintre Eu și Tu, dar și în urma sarcinilor zilnice, prin ceea ce cei doi modelează și construiesc împreună.
Mai pe scurt, Rezonanța înseamnă a ră-suna, știindu-se că sunetele sunt vibrații, de aceea a ră-suna înseamnă că vibrațiile își transmit între ele comunicarea ce duce la starea de oscilație.
Se spune că noi, oamenii, percepem lumea cu toate simțurile noastre, fiind zidirile Domnului Dumnezeu, care gândim și reflectăm ca să-i percepem și să-i înțelegem pe semenii noștri, lumea frumoasă care ne înconjoară, pe noi înșine și lumea în care ne vedem și ne regăsim, ca parte a ei.
Fără să ne bocim prea mult, deși ar trebui pentru că lumea interioară, dumbrava sufletului nostru este de cele mai multe ori pustiită, ori neglijată cu bună știință sau din necunoaștere și gravă neglijență, noi, laolaltă, ne străduim cu îndârjire ca să avem, cu orice preț, succes și iarăși succes!

Informații de contact

phone Tel. / Fax: 0348401956;
arhiepiscopiaargesului @gmail.com

Prezentare

Arhiepiscopia Argeșului și Muscelului este o eparhie din cadrul Mitropoliei Munteniei și Dobrogei a Bisericii Ortodoxe Române. Are sediul la  Curtea de Argeș și este condusă de Părintele Arhiepiscop Calinic Argeșeanul.

Social media

Sfanta Mucenita Filoteea, sinaxar