news        mail   location

 
 

În cursul anului 2004, când se împlineau cinci sute de ani, de când Ştefan cel Mare a păşit în ţara de peste veac şi se făceau pregătirile pentru canonizarea sa, ca sfânt,  de către Sinodul Bisericii Ortodoxe Române, am scris şi publicat cartea: Sfântul Voievod Ştefan cel Mare-între cer şi genune.

 

Trebuie să mărturisesc că am avut o îndemnare a inimii şi m-am bucurat să fiu cu gândul şi sufletul alături de domnia lui biruitoare.

N-am crezut, că peste numai patru ani, în 2008, cel care era urmaş în Ţara Românească, al gândului ştefanian, tânărul domn, Neagoe Vodă Basarab, avea să fie cinstit în calendarul creştin ortodox, alături de gloriosul Ştefan. Acelaşi Sinod românesc, binecuvântat de Dumnezeu, împodobea calendarul cinstirii de sfinţi, cu un nou nume, la aproape o jumătate de mileniu, în persoana evlaviosului principe isihast şi domn al păcii, Ioan Neagoe Vodă Basarab!

Istoricul Manole Neagoe, - ce alcătuire de nume!, - avea să scrie prin 1965, că în afară de două articole semnate de Toma Gh. Bulat şi Al. Nemţiu „n-ar exista în istoriografia noastră, oricât de paradoxal ar părea, nicio altă lucrare care să ocupe în mod special de aspectele „laice” ale personalităţii lui Neagoe şi ale activităţii sale atât de frumos caracterizate de Haşdeu”[1].

Izvoarele contemporane domnitorului român, ne arată că există suficiente temeiuri spre a vorbi de o politică externă activă, clarvăzătoare şi plină de înţelepciune a tânărului domnitor, care păşea în secolul al XVI-lea cu atâta strălucire.

Manole Neagoe, spre deosebire de A. D. Xenopol, spunea că Voievodul Neagoe Basarab era „departe de a contempla cerul cu sfinţii săi” şi că în lumina documentelor era „un atent observator al raportului de forţe pe plan internaţional”.

Cum poţi fi atent pe unde trăieşti şi în ce ipostaze, până nu „contempli cerul cu sfinţii săi” pentru a fi în şirul gândirii istoricului amintit? Personalitatea istorică a marelui Neagoe Basarab, s-a impus contemporanilor săi şi nouă, până astăzi, tocmai prin faptul că era cu gândul şi inima în cer, cu sfinţii săi, dar tot atât de bine călcând înţelepţeşte cu picioarele pe pământ.

Sfântul Neagoe Vodă Basarab, făcea legătură duhovnicească și politicească, în chip desăvârșit, între sacru și profan!

Aplecându-ne, cu răbdare şi dragoste, asupra documentelor şi analizând situaţia internaţională a începutului de secol XVI, se înţelege mai bine de ce domnia ilustrului voievod Neagoe Basarab a fost „o epocă excepţională de pace şi de cultură în mijlocul unei întunecoase furtune de mai mulţi secoli”.

Luminatul domn al Ţării Româneşti, Neagoe, cu remarcabila-i înţelepciune politică şi religioasă,a ştiut să discearnă drumul cel mai sigur pentru a salva poporul român şi ţara sa de la catastrofele în care se adânciseră toate popoarele din Peninsula Balcanică. Ceva mai târziu, a căzut chiar şi regatul maghiar după lupta de la Mohaci (1526). Aşa va ajunge istoricul amintit la concluzia potrivită: „Secretul faptului că, dintre toate ţările cu care se învecina în momentul acela teritoriul patriei noastre, numai Ţările Române au reuşit să-şi păstreze, neîntrerupt, existenţa de stat şi dezvoltarea culturală de la întemeiere şi până în zilele noastre, trebuie căutat şi în această înţelepciune politică a poporului nostru, al cărei reprezentant şi prim teoretician a fost Neagoe Basarab”[2].

Paralel cu grija de fiecare zi a unei gospodăriri înţelepte a Ţării, Neagoe Vodă, cu toată râvna se îngrijea şi de mântuirea sufletului său „şi au chemat patriarhii şi vlădicii şi episcopii şi egumenii, preoţi, călugări şi diaconi şi s-au strâns toţi în scaunul Târgoviştei şi au făcut mir sfânt în sfânta mitropolie. Deci au făcut Băsărab Vodă multe biserici şi mănăstiri în Ţara Românească şi printre alte ţări şi multă milostenie la mulţi oameni. Şi mai apoi de toate, această sfântă şi luminată şi înfrumuseţată mănăstire ce se cheamă Argeşul”[3].

Dionisie Fotino, autorul Istoriei vechii Dacii, descrie pe domnitorul Neagoe Vodă, făcându-i un portret viu: „Acest domn a fost din natura sa generos, filantrop şi mizericordios (milostiv). În zilele lui au lipsit din ţară războaiele şi intrigile boierilor… Acest domn judeca drept şi după legi cârmuia ţara ca părinte adevărat.[4]

Ce poate fi mai mângâietor?

Stare care-ți aduce aminte de Dumnezeu, Părintele milostivirilor!

Calinic Argeșeanul, Sfântul Neagoe Vodă Basarab, Editura Arhiepiscopiei Argeșului și Muscelului, 2017

 

[1] Manole Neagoe, „Despre politica externă a lui Neagoe Basarab”, comunicare prezentată la Asociaţia Slaviştilor din România la 25.01.1965 şi tipărită în revista Studii, tom. 19, 1966, p. 745-764.

[2] Ibidem.

[3]Letopiseţul Ţării Româneşti, manuscrisul de la Mănăstirea Neamţu, asemănător cu versiunea arabă din 1660, a lui Macarie Zaim.

[4] Dionisie Fotino, Istoria vechii Dacii, Viena, 1818, versiune românească de G. Sion, Bucureşti, 1859, p. 120.

În ziua de 21 octombrie 2024, s-a desfășurat o nouă etapă a proiectului Campionii Bucuriei, din cadrul Protoieriei Topoloveni, în care parohiile din cercul nr. IV pastoral: Glâmbocelu, Chițești, Mărcești, Valea Zimbrului, Bogați, Suseni și Glâmbocel Deal, au dăruit alimente familiilor cu venituri modeste.
Dacă în urmă cu o săptămână, Arhiepiscopia Argeșului și Muscelului a desfășurat o amplă acțiune socială pentru ajutorarea celor afectați de inundațiile din județul Galați, astăzi a venit rândul credincioșilor din parohia Baloteasca aflată în comuna Leordeni, protopopiatul Topoloveni.
Sfântul Ioan Gură de Aur socotește că milostenia este o bună însoțitoare a pocăinței, făcând ca aceasta din urmă să lucreze repede și deplin. Milostenia are ca roadă rugăciunea și sporește iubirea. Numai prin milostenie și milă ajungem să ne asemănăm cu Dumnezeu.
„Săptămâna verde” este calea spre întărirea relaţiei profesor-elev, în absenţa clopoţelului și a lecţiei. Atmosfera din „săptămâna verde” este una specială, este trăită atât de elevi, cât şi de profesori cu sentimentul câştigării unor experienţe noi.
Milostenia reprezintă gestul creștin de a face bine, din dragoste și compasiune pentru cel aflat în nevoie. Iubirea de semeni este binevoitoare, înțelegătoare, fiind cel mai natural sentiment. Cum aceasta este atât de importantă, să ne dăm silința să o întărim în suflet și să o sporim în viața noastră!
Este bine de știut, din capul locului, că Rezonanța se întemeiază pe empatie, iar aceasta se întemeiază pe rezonanță.
Acesta da titlu de „tabletă”, ar zice un mucalit sau cineva supărat, pe Calinic Argeșeanul! Ca să crezi, oricum, de-a valma, cum se mai obișnuiește, înseamnă că avem o problemă cu sinele relației, cum ar zice Verena Karst, adică acel sine al relației care se naște între două făpturi (oameni) ce s-au lăsat unul în mâinile celuilalt, iar acest sine al relației se formează prin trăirea relației Eu-Tu, prin întâlnire, deci, se naște în spațiul de rezonanță dintre Eu și Tu, dar și în urma sarcinilor zilnice, prin ceea ce cei doi modelează și construiesc împreună.
Mai pe scurt, Rezonanța înseamnă a ră-suna, știindu-se că sunetele sunt vibrații, de aceea a ră-suna înseamnă că vibrațiile își transmit între ele comunicarea ce duce la starea de oscilație.
Se spune că noi, oamenii, percepem lumea cu toate simțurile noastre, fiind zidirile Domnului Dumnezeu, care gândim și reflectăm ca să-i percepem și să-i înțelegem pe semenii noștri, lumea frumoasă care ne înconjoară, pe noi înșine și lumea în care ne vedem și ne regăsim, ca parte a ei.
Fără să ne bocim prea mult, deși ar trebui pentru că lumea interioară, dumbrava sufletului nostru este de cele mai multe ori pustiită, ori neglijată cu bună știință sau din necunoaștere și gravă neglijență, noi, laolaltă, ne străduim cu îndârjire ca să avem, cu orice preț, succes și iarăși succes!

Informații de contact

phone Tel. / Fax: 0348401956;
arhiepiscopiaargesului @gmail.com

Prezentare

Arhiepiscopia Argeșului și Muscelului este o eparhie din cadrul Mitropoliei Munteniei și Dobrogei a Bisericii Ortodoxe Române. Are sediul la  Curtea de Argeș și este condusă de Părintele Arhiepiscop Calinic Argeșeanul.

Social media

Sfanta Mucenita Filoteea, sinaxar